PRADAL SEREY

IRAN KUN KHMER ASSOCIATION

PRADAL SEREY

IRAN KUN KHMER ASSOCIATION

PRADAL SEREY

پرادال سری (کان خمر) جمهوری اسلامی ایران

طبقه بندی موضوعی

تاریخچه پرادال سری

شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸ ق.ظ

مبارزات بخش ثابت فرهنگ و تمدن جنوب شرقی آسیا از دوران باستان تا به حال بوده است و سرانجام به سیستم رزم و نبرد سازمان یافته ای منجر شد . در عصر Angkor ( کشور پادشاهی باستانی که شامل کامبوج ، لائوس ، برمه و تایلند کنونی بوده ) تمام هنرهای رزمی رزمی با سلاح و بدون سلاح توسط خمرها تمرین می شده است . مدارک نشان می دهد استایلی شبیه به پرادال سری در قرن نهم وجود داشته است ، که ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا امپراطوری خمرها یکی از نیروهای غالب و چیره در جنوب شرقی آسیا بوده است . پادشاهی Angkor یک فرم ابتدایی و اولیه پرادال سری را که Yuthakun Khom نامیده می شده را همراه سلاح های مختلف و فیل های جنگی برای جنگیدن با دشمن اصلیشان ، ویتنام ، مرکز پادشاهی چامپا ( champa ) و بعدها سیام ، استفاده می کرده است .

در این زمان پادشاهی آنگ کور در بیشتر نواحی که اکنون کامبوج ، تایلند ، ویتنام و لائوس نامیده می شود غالب شده و کنترل آنها را بدست آورده بود . به عنوان مثال کامبوج تاثیر زیادی بر فرهنگ تایلند و لائوس گذاشته بود . این مسئله منجر به این شد که خمرها باور کنند که تمام فرم های بوکس آسیای جنوب شرقی از نمونه ی اولیه و ابتدایی kun khmer شکل گرفته است . آنها همچنین عنوان می کنند که پرادال سری همچنین تاثیر بسیاری بر پایه های موی تای گذاشته است .

در صدر داستان های شفاهی که برگرفته از اجداد خمرهاست ، پایه و اساس تمامی این بحث ها حجاری و نقوش برجسته ی به جا مانده از خمرهای اولیه در معابد باستانی بایون ( bayon ) و دیگر معابد باستانی پادشاهی Angkor است . بسیاری از نوشته های هنر باستانی خمرها توسط ارتش متخاصم تایلند نابود و اقتباس شد ، وقتی که صیامی ها در حال غارت Angkor بودند و اسیران خمر را که شامل اعضای دربار سلطنتی بودند را از Angkor اخراج و همرا خود به آیوتایا ( ayutthaya ) بردند .

پادشاه جنگجوی خمر Jayavarman VII و Fa ngum موسس لائوس متحد ، در میان رهبران نظامی بوده اند که حدس زده می شود در سیستم مبارزات قدیمی کامبوج آموزش دیده اند .

در زمانی که کامبوج کشور تحت الحمایه فرانسه بود ( 1863–1887 ، colonial period ) ، هنرهای رزمی مانند پرادال سری توسط اروپاییان استعمارگر ، غیرمتمدنانه و وحشی گری در نظر گرفته می شد . فرانسویان پرادال سری را کم کم از هنر رزمی تبدیل به ورزش رزمی کردند ، توسط اضافه کردن راندهای زمان بندی شده ، رینگ مشتزنی و دستکش های بوکس غربی در کوشش برای کاستن از صدمه و آسیب دیدن بوکسورها .

در گذشته مبارزات در گودال های کثیف با قوانین محدود انجام می شد ، در حالیکه دستان در طنابی پیچیده شده بودند ( به جای استفاده از دستکش غربی ) . در بعضی از مسابقات بوکسورها صدف حلزونی یا خرچنگ در دور قسمت knuckle ( محل اصابت مشت ، در ایران لغت ژاپنی سیکن هم مرسوم است ) قرار می دادند برای افزایش آسیبی که می تواند تحمیل کند . 

در دهه ی 1960 برگزار کنندگان مسابقات بوکس کامبوج ، نمایشگاه هنرهای رزمی ملی و داخلی کامبوج را برگزار کردند .